czwartek, 18 października 2018

Kolory pazdziernika.

Slonce swieci, barw bez liku - tak jest tylko w pazdzierniku,
blask mosiadzu, czerwien miedzi, zoltosc zlota w lisciach siedzi.
Paleta mistrza Tycjana drga w jesiennych hologramach.
Brzoskwiniowy, buraczkowy, bordo, bursztyn i brazowy,
bury, burgund i ceglasty, cynobrowy i slomiasty,
cynamon, czekoladowy, czerwien, fiolet, hebanowy,
jasnozólty, herbaciany, kardynalski i rózany,
kakaowy, karminowy, kawowy, karmazynowy,
kasztanowy, koniakowy, koralowy, lososiowy,
miodowy, malahitowy, minia, oranz, morelowy,
oberzyna, ochra, orzech, palisander tez byc moze,
poziomkowy, purpurowy, rdzawy, rudy, rubinowy,
sepia, sjena i slomkowy, starozloty, szafranowy,
ugier, tycjan, tabaczkowy, umbra, winny i wisniowy.
Tak mi sie juz w oczach mieni, zapomnialam o zieleni,
ktora jeszcze jest w przewadze i panuje nad obrazem.
Mietowy, malachitowy, oliwkowy, szmaragdowy,
trawiasty i butelkowy, zgnily, morski, patynowy.
Do kompletu blekit nieba, ktore takze czasem wdziewa
szaty w chabrze i cyjanie, kobalcie albo grynszpanie,
szafirze, ultramarynie, lazurze i seledynie.
Mozna dostac w tym miesiacu kolorowych oczoplasow,
mus napatrzec sie do syta i teczowa chwile chwytac.







72 komentarze:

  1. Pazdziernik to chyba najbardziej kolorowy miesiac, oczywiscie mam na mysli moje ukochane kolory jesieni.
    Ja nacieszylam oczy w Adirondacks i wrocilam do ciagle zielonego NYC, tu bede miala powtorke za jakies dwa tygodnie. Taka sobie troche podwojna jesien zafundowalam w tym roku:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym roku Getynga robi konkurencje Waszemu Adirondacks. Wczoraj bylismy w miejscu, ktore mogloby z nim konkurowac. Zdjecia oczywiscie porobilam. :)

      Usuń
    2. Ale mam nadzieje, ze macie tez te kolory w podobnej ilosci jak w Adirondacks ;)

      Usuń
    3. No bez przesady, ale jak na Europe to w tym roku bardzo bogato.

      Usuń
  2. Brawo, brawo!!! Tyle kolorów i jeszcze zgrabnie rymem powiązane. Październik powinien się odwdzięczyć i zawsze z nami taki śliczny zostać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam zludna nadzieje, ze tak pieknie zostanie do wiosny, ze zimy w ogole nie bedzie, bo po co komu jakas gupia zima?

      Usuń
    2. Powtarzam za Ewą: "Brawo, brawo!!! Tyle kolorów i jeszcze zgrabnie rymem powiązane"

      Usuń
    3. No bo jeszcze w zyciu takiej jesieni nie przezylam. :))

      Usuń
  3. Pięknie napisane.
    Dlatego zawsze mówię, że jesień kocham najbardziej, ze wszystkich pór roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, ze zawsze gdakalam i marudzilam na jesien, ale ta tegoroczna zmienia moje wieloletnie poglady.

      Usuń
    2. Właśnie to zauważyłam, ale na tegoroczną jesień, nikt nie może narzekać. Zobaczymy, co przyniesie listopad. U mnie, podobno dziś ostatni dzień tak piękny, od jutra opady przelotne zapowiadają.

      Usuń
    3. U nas juz dzisiaj bylo od rana chlodno i bezslonecznie, ale bez deszczu na szczescie.

      Usuń
  4. 👍 bardzo zgrabnie ułożony wierszyk, gratuluję smykałki 👍

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak pieknie napisalas o kolorach jesieni, az zachwyt bierze.
    Tak duzo kolorow w Twoim wierszu, jezyk polski jest piekny,
    ale zeby tak ladnie poszalec tymi kolorami jak Ty,
    masz dar pieknego pisania, talent.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak samo duzo w wierszydle, jak i w naturze, po prostu musialam opisac to, co widze na codzien. ;)

      Usuń
  6. Karotenoidy, ksantofile,
    fotosynteza chlorofilowa…
    Skąd się ich wzięło tutaj tyle?
    Kto wszystkie te liście pokolorował?

    Jesienne słońce, jesienne liście,
    jesienne niebo, jesienny deszcz,
    jesiennych winogron fioletowe kiście,
    jesienny nastrój – bo jesień już jest!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 😘 Brawo Aniu, brawo Frau Be. 🌈🌈🌈

      Usuń
    2. Dlugi, elegancki komentarz poszedł w... Ale do trzech razy sztuka... 🌞

      Usuń
    3. Frau Be, Ty sie marnujesz! Powinnas pisac wierszyki. :)

      Boguska, sprawdzalam w smieciach, nie ma, poszlo jednak w kosmos.

      Usuń
    4. A jesteś pewna, że nie piszę? :)

      Usuń
    5. Tego nie moge byc pewna, ale w kazdym razie nie chwalisz sie i nie publikujesz.

      Usuń
    6. A to powyżej to nie wierszyk? :)

      Usuń
  7. ślicznie pięknie,piękniście jak te kolorowe liście.

    OdpowiedzUsuń
  8. No co jak co ale widzę znasz się na kolorach:)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Oniemialam! swietnie i w zyciu bym nie wpadla ,ze tyle okreslen kolorow mamy w slownczku. Przeczytalam, ze wujek gugiel byl pomocny ale Twoja zasluga i talenty sa wielkie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby zna sie te kolory, ale zebrac je wszystkie na zawolanie to juz za wielkie wyzwanie intelektualne, wiec poprosilam o pomoc i ja dostalam. :)

      Usuń
  10. Uuuu! Ależ bogatą paletę barw przedstawiłaś! Od razu widać, że masz plastyczne zainteresowania:) Na dodatek wszystko pięknie rymem powiązane i naprawdę, tych barw i ich odcieni jest nieprzebrana ilość, musiałaś się napracować przy składaniu ich w wiersz. Wyszło super.
    Pamiętam, że jako dziecko uwielbiałam czytać nazwy kolorów na słoiczkach i tubkach z farbkami, na kredkach - tata przynosił do domu takie bardziej profesjonalne. Strasznie mi się te nazwy podobały; moi rodzice nie zbywali pytań o ich znaczenie i wszystko tłumaczyli. Mnie się jednak zawsze podobała nazwa - i barwa - róż angielski, chociaż kiedy byłam mała, wydawał mi się nie za bardzo podobny do różowego:D:D:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo roz angielski jest wlasciwie brazow-ceglasty i z rozem, jaki mamy przed oczyma, ma niewiele wspolnego. :)

      Usuń
  11. w tym roku mam pełen wypas, kolory w cieple. chyba pierwszy raz w życiu(październik) wczoraj wyszłam z uczniami na plaście kolory na żywo malować ... siedziałam tyłkiem na trawie i chodzę z gołymi nogami ))))) ech pięknie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj juz nie ma slonca i jest raczej chlodno, ale jeszcze wczoraj latalam w podkoszulku i sandalkach.

      Usuń
  12. Oj.... A od jutra ma być zimno i nawet deszczem ze śniegiem zaczynają straszyć... :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kocur, mnie nie wolno sie denerwowac!!! U nas na szczescie sniegu nie zapowiadaja, moze u Was na Ukrainie. :ppp

      Usuń
    2. Mówią tak o przyszlym tygodniu ze ma być już chlapa :P
      Oj tak na Ukrainie zaraz xD
      Trzeba patrzeć ze Lublinie blisko Warszawie xD

      Usuń
    3. Blizej masz na Ukraine, a do mnie to juz tydzien jazdy :)))

      Usuń
  13. Tak trzeba się napatrzeć na zapas na tą orgię barw, aby nam starczyło chociażby na szary listopad :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wlasnie, paskudny listopad. Chociaz moze i on zrobi nam niespodzianke w tym roku.

      Usuń
  14. Przepiekny, zachwycajacy i przeuroczy wiersz, majstersztyk!
    Czy moge sobie skopiowac i zachowac?
    Wiedzialam , ze jezyk polski jest piekny, ale ta paleta barw po prostu mnie rozlozyla!
    Pokazcie mi drugi taki jezyk, w ktorym znalazloby sie tyle kolorow i drugiego poete, ktory by je wszystkie odnalazl w jednym
    wierszu.
    No jesien w tym roku wydobywa z siebie nie tylko kolory, ale jakie talenty !

    Dedykuje Panterze:

    Chyle czola, bo Twe wiersze, pedzlem mistrza malowane,
    Sa jak krople farby, dookola rozpryskane.
    Swoim piorem nam malujesz, najpiekniejsze krajobrazy,
    Lepiej nizli na sztaludze Tycjan ( chlopie , tylko bez obrazy!).
    Stary mistrz nie dosiegl nigdy , stanu mego uniesienia,
    Od czytania Twego wiersza zamienilam sie w marzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie no, bomba! Ty sie, Kitty, marnujesz. Powinnas pisac wiersze.

      Usuń
    2. Ty piszesz i to wystarczy 😬Uprawialam kiedys grafomanie rymowana na potrzeby lokalne ale to bylo w szkole ! 😂

      Usuń
    3. Kolejny talent znajdzie swoj koniec w szufladzie. :(

      Usuń
    4. Wyobraz sobie, okazalo sie zachowaly sie moje wiersze pisane dla bardzo dobrych przyjaciol -sprzed ponad 30-lat! Bylam wzruszona , bo zostaly uroczyscie odczytane podczas naszego zlotu... poryczalam sie wtedy - z zalu za tamtymi czasami ..i ze ktos to przechowal tyle lat. Tak ze owszem sa w szufladzie , ale u ludzi👍😊

      Usuń
    5. Dobrze, ze zostaly jednak na te okolicznosc wyjete i przeczytane. Nie dziwie sie, ze Cie to tak mocno wzruszylo.

      Usuń
  15. Wierszoklectwo to cos czego bym nigdy nie potrafila a napewno nie z takim kunsztem jak Ty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam, tak tylko Ci sie wydaje. Przysiadlabys, zastanowila sie i jakos by to poszlo.

      Usuń
  16. Brakuje mi dzisiaj weny, że odpowiedzieć poezją. Czuję jednakże jesienną fascynację, może by jakiś obrazek machnąć... Ostatnio bardziej do pędzla mnie ciągnie niżeli pisania.

    OdpowiedzUsuń
  17. Uau, szczeka mi opadla :). Zastanawiam sie, czy jest jeszcze jakis kolor/odcien, który Ci umknal ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie wiem, pewnie jakis by sie znalazl. Ale i tak duzo wyszukalam, co nie?

      Usuń
  18. Odpowiedzi
    1. Oesu, az musialam wujka Gugla prosic o przetlumaczenie. Ale teraz juz wiem. :)))

      Usuń
  19. Piękna pogoda więc jesień piękna póki co :) Aniu wiersz ... masz talent . Ciekawa jestem ile czasu zajmuje Ci i czy nastawiasz się, ze napiszesz o jesieni wiec siadasz, myślisz i kombinujesz, czy po prostu wena przychodzi i natychmiast łapisz "pióro"....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najczesciej cos mi wpada do glowy na spacerach albo w fabryce. Czesto gadam cos do dyktafonu, zeby mi mysl nie uciekla, to sa takie urwane strzepki, z ktorych potem cos skladam. Albo i nie. :))) Czasem trwa to niedlugo, godzinka i gotowe, innym razem rozciaga sie na dni, roznie.

      Usuń
  20. Nawet nie wiedziałam Aniu, że istnieje tyle nazw kolorów! A Ty to jeszcze wszystko ładnie połaczyłaś w rymowaną, wielobarwną mozaikę. Chwała jesieni za tych kolorów wielką rozmaitość i za inspirację do Twego wiersza!:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Troche pomogl mi wujek gugiel, bo sama nie spamietalabym tylu kolorow. Jak sie przyjrzec, w pazdzierniku wystepuja wszystkie naraz.

      Usuń

Chcesz pogadac? Zamieniam sie w sluch.