niedziela, 17 lutego 2013

Natura - genialny kreator.

Niby to tylko kamienie, ktorych wszedzie lezy pelno. Cala ziemia sklada sie z kamieni, spotykamy je na kazdym kroku. Jednak kamien kamieniowi nierowny i nie chodzi tu o wielkosc. Roznorodnosc ksztaltow i kolorow powala na kolana. W zaleznosci od skladu chemicznego i  warunkow procesu tworzenia sie skal, kamienie przybieraja najbardziej nieoczekiwane formy i niecodzienne kolory.


Te powyzej przybraly ksztalt kwiatow, niektore przypominaja roze. Jakim procesom podlegaly, jak dlugo i w jakich warunkach, by osiagnac ten niespotykany wyglad?


Tu w trzech przypadkach wyraznie widac strukture drewna.

Te  z kolei uwiezily w sobie jakies morskie stworzenia. Wygladaja wprawdzie jak muszle, ale to skojarzenie jest mylace, to sa kamienie. Inny przypomina do zludzenia gabke.


Powyzsze kamienie "rosly" z czasem, kolejne warstwy krystalizowaly sie, jak powszechnie znana sol kuchenna, "przyrastajac" do wiekszego kamienia.


Podczas calego procesu tworzenia, kamienie zamykaly w sobie drobiny piasku lub warstwe o innym skladzie, co utworzylo na nich niepowtarzalne wzory.





Niektore wygladaja jak czastki lawy, inne jak kawalki meteorytow. Jedne sa chropowate i ostre, inne jak obrobione szlifierka. Sa wsrod nich piekne jak kamienie szlachetne lub kojarzace sie z koksem.
Wszystkie jednak sa dzielem genialnego rzezbiarza i kreatora - Natury.

***********************************************************************************

I jeszcze jeden drobiazg na dobre rozpoczecie niedzielnego poranka:
Ance Wroclawiance za mistrzowskie gadulstwo na moim blogu i osiagniecie 200 komentarzy oraz za to, ze "odkryla" mnie dla siebie i innych, po dwoch latach mojego pisania sobie a muzom, dedykuje:


40 komentarzy:

  1. To prawda, kamienie mogą być niezwykle piękne i tworzyć magiczne kształty. Moim zdaniem najpiękniejszym miejscem w Polsce są Góry Stołowe. Nieprzerwanie zachwycam się tym co natura stworzyła w tym miejscu z kamienia.

    Gratuluję Ance Gadulstwa!:))
    Widzę, że i ja załapałam się na pierwszą dziesiątkę gadułek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wiele takich miejsc na ziemi, gdzie mozna znalezc najbardziej wymyslne ksztalty skal i najpiekniejsze odpryski.

      Usuń
    2. Góry Stołowe! Och tak! Są przepiękne:)

      Usuń
  2. Śliczne te kamienie, nie ma to jak natura :-)
    Gratulacje dla Anki Wrocławianki :-)
    A u mnie ten gadżet nie chce działać ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu, wyslalam Ci maila. Bedzie dzialalo.

      Usuń
  3. Ja też uwielbiam takie kamienne klejnoty :D... i rzeźby :). Gratulacje dla Anki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sa przepiekne, nie mozna sie dosyc na nie napatrzec.

      Usuń
  4. zgadza się, natura to wspaniała artystka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaden ludzki artysta nie ma takiego potencjalu i inwencji, jak Ona.

      Usuń
    2. oczywiście, że tak. Kiedyś w jakimś programie mówili, że człowiek wiele nowego nie wymyślił, wiele kształtów zostało zaczerpniętych z natury...

      Usuń
    3. To prawda! Bo i skad ma czerpac czlowiek, skoro natura wszystko juz sama wymyslila?

      Usuń
    4. Natura jest doskonaloscia sama w sobie.

      Usuń
  5. dla Anki gratulacje za gadulstwo :)
    a te kamienie są cudowane, tak sie tylko zastanawiam czy te kamienie z muszlami i gąbką to są faktycznie kamienie a nie skamieliny - kiedyś ktoś mi mówił, że to różnica podobno jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiscie masz racje, to skamieliny.

      Usuń
  6. W kamieniach są całe światy zaklęte i historia świata też. Gdybym mogła, to z każdej podrózy, jaką odbyłam w zyciu przywoziłabym kamienie i muszle. Ale np. z Australii nie wolno niczego takiego wywozić. Raz próbowałam wywieźć taką śliczną muszle z macicą perłowa i była taka afera, że omal w majtki z nerwów nie narobiłam!:-))
    Serdecznosci niedzielne zasyłam!:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kazdy chcialby miec taka urocza pamiatke w postaci muszli albo kamienia. Co by jednak pozostalo? Coraz wiecej panstw podpisuje konwencje o ochronie reliktow przyrody, coraz mniej pamiatek wolno wywozic, a kary bywaja coraz surowsze. I dobrze!
      Sciskam Was niedzielnie.

      Usuń
  7. Kamienie u Ciebie wyglądają jakoś lepiej , niż moje w ogrodzie , zresztą tam zimno , ja dopiero co wróciłam z nowym nabytkiem więc zmarzłam okropnie , i jeszcze musiałam wstać o 4 rano :)
    Ja Twój blog odkryłam dzięki Tobie , więc to Twoja zasługa ...
    Pozdrawiam Cię Panterusie :) Ilonus

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie sie do Ciebie wpisalam i nie wypadalo Ci nie odpowiedziec, co? ;)))
      A Ty juz calkiem nie masz co robic w srodku nocy o 4.oo w niedziele, tylko wstawac i gdzies jechac? Pochwal sie, co nabylas.
      Buziaczki, Ilonus

      Usuń
    2. Wręcz przeciwnie bardzo mnie zainteresowało zwłaszcza że aż z zagranicy do mnie wpadłaś :) pochwalę się z pewnością ,na pewno cosik mam z piórami :)

      Usuń
    3. Jakze by inaczej? Stroje nie, bo juz po sezonie. Miotly dla czarownic? Calkiem mozliwe. Cosik z piorami (albo jeszcze w skorupce)? BINGO !!!

      Usuń
  8. Pantero skąd wzięłaś te piękne kamienie...

    ...tak natura tworzy najpiękniejsze dzieła...

    ...a Anka jest niesamowita...

    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czesc kolekcji moich znajomych, ktorzy od dziesiecioleci podrozuja po swiecie i przywoza do domu takie pamiatki.
      A ja je tylko sfotografowalam.

      Usuń
  9. Uwielbiam kolory ziemi...ciężko w mojej szafie znaleźć coś kolorowego, sama brązy, szarości...i czarny:D A bloga mam różowego...hmmm dziwne:)

    Anka to naprawdę nasza blogowa opiekunka chyba...stworzenie Zwierzolubnych to mistrzostwo świata:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakis pierwiastek spolecznikowski w Niej drzemie, nie umie usiedziec spokojnie na miejscu, ciagle musi cos robic i gdzies pisac. Efekty sa widoczne!

      Usuń
  10. A ja lubię siąść nad górskim strumieniem i obserwować kamienie pod rwącą wodą. Kiedy jeszcze na nie padną promienie słońca, można zobaczyć świat klejnotów:)Niestety, kiedy wyjmiesz taki kamień z wody, okazuje się, że to zwykły, nieciekawy otoczak. nawet w przyrodzie "panuje" blichtr na pokaz:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem tak bywa, ale te na zdjeciach, nawet po wyjeciu z wody sa piekne.

      Usuń
  11. piękne te skamieliny....mam kilka w domu, takich cichcem przemyconych.
    te twoje są takie....rózne.
    miłej niedzieli:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie moje, znajomi nazbierali podczas swoich podrozy, ja tylko sfocilam.
      Sa rzeczywiscie piekne.
      Milej, Ewo.

      Usuń
  12. Skarby natury,ziemi czy morza,zaklęte w czasie przepiękne.Różnorodność barw i kształtów.Przyroda to największy artysta,który zachwyca i wprawia w zadumę.
    Pozdrawiam najmilej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czlowiek, chocby nie wiadomo jak zdolny, nie wymysli nic ponadto, co dostal w darze od natury. Wszystkie wynalazki sa juz tylko zalosnym nasladownictwem.
      Tobie, AGRI, wzajemnosci.

      Usuń
  13. Natura jest wspaniała!
    Zbieram kamienie o różnych kształtach, najczęściej jak jestem nad morzem. Maluje na nich farmami lub kredkami zwierzaki....najczęściej ptaki oczywiście :)
    Mocno ściskam Panterko
    Kolejny zachwycający baner :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To musi interesujaco wygladac na tych kamieniach, Twoje ptaszki sa zachwycajace!
      Caluski, Goyka, dziekuje!

      Usuń
  14. To niesamowite, że akurat wczoraj nie byłam u Ciebie, a codziennie przecież jestem, co widać po ilości moich komentarzy :)))
    Przyznaję się do odkrycia Twojego bloga i do przeczytania go od deski do deski. Jest moim ulubionym, jednym z trzech takich najulubieńszych :))
    Dziękuję za kwiatek.
    Kamienie bardzo lubię i czasem na blogu u mnie to widać. Lubie je zbierac i podziwiać, poddałaś mi pomysł na fajny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekalam i czekalam az odkryjesz swoj prezent, a Ty dopiero dzisiaj...
      Ale, jak powiadaja, lepiej pozno, niz nigdy!

      Usuń
    2. Uff, zaglądam i zaglądam, czy mi wybaczyłaś, no i ufff :)
      naklikam Ci za to w serduszko :)

      Usuń

Dziekuje za Twoj komentarz.
Lubie wiedziec, z kim rozmawiam, moge dyskutowac, ale nie toleruje chamstwa i atakow ad personam. Anonimowe komentarze i tak wpadna do spamu, wiec mozecie sobie oszczedzic pisania, a obrazliwe beda usuwane.