niedziela, 3 listopada 2013

Zabawa w pisanie fraszek.

No to mamy go, tego wstretnego listopada! Czeka nas czestsze przesiadywanie w domach, bo pogoda nie taka, bo wczesnie robi sie ciemno, bo wreszcie nuda i nic ciekawego sie nie dzieje. Do swiat i zwiazanej z nimi krzataniny daleko, pelen marazm...
Moze wiec, by zabic listopadowa nude i skrocic sobie czas oczekiwania na Mikolaja z wielkim worem prezentow, powrocimy do zabaw w male formy literackie? Nie przerabialismy jeszcze fraszek, a to takie wdzieczne wierszyki. Co Wy na to?

Za Wiki:
Fraszka (wł. frasca – gałązka, drobiazg, bagatela, błahostka) – krótki utwór liryczny, zazwyczaj rymowany lub wierszowany, o różnorodnej tematyce często humorystycznej lub ironicznej (satyrycznej). Często kończy się wyraźną puentą. Fraszka wywodzi się ze starożytności, swoimi korzeniami sięga do epigramatu, którego twórcą był Symonides z Keos. Były to krótkie napisy na kamieniach nagrobnych (epitafium) i przedmiotach codziennego użytku. Autorami fraszek było wielu znanych polskich poetów, między innymi Jan Kochanowski, Jan Sztaudynger, współcześnie Leszek Wierzchowski. Kochanowski wprowadził fraszkę do literatury polskiej. Oprócz tematyki żartobliwej, np. fraszka O doktorze Hiszpanie, pisywał także fraszki refleksyjne (O żywocie ludzkim), pochwalne, biesiadne, miłosne (Do Kasi). Bardzo znane są: Na dom w Czarnolesie, Na lipę, Raki. Do dziś zachowało się ok. 485 fraszek Jana Kochanowskiego. Poeta ten był również autorem polskiej nazwy tego rodzaju wiersza[1].

Podział fraszek

  • autobiograficzne
  • filozoficzno-refleksyjne
  • obyczajowe
  • satyryczne
  • polityczne
  • religijne
  • liryczne
  • miłosne
  • erotyczne
  • matematyczne
  • humanistyczne
  • historyczne
  • biesiadne
  • autotematyczne
  • patriotyczne

To tyle teorii. Poczytajcie sobie przyklady fraszek mistrza w tym fachu, Sztaudyngera i poprobujcie wlasnych sil na fraszkowej niwie.

Zebysmy sie za bardzo w tematyce nie rozpelzli, proponuje w tej edycji fraszki na temat:

Blog, blogowisko, blogerzy.
 
Piszemy jedna fraszke lub wiecej jako dwu- lub najwyzej czterowiersz i przesylamy na znany juz adres:
blondpantera@gmx.de  do dnia 30 listopada, bo pozniej porwie nas szal przedswiateczny.

Zeby zainteresowac wieksze grono fraszkopisarzy, wklejcie prosze na swoje blogi podlinkowany banerek:


Zycze wszystkim wysmienitej zabawy!

67 komentarzy:

  1. Pantera się nudziła i
    pisanie fraszek wymyśliła.
    Jaśka rano wstała i
    oto co napisała
    kawę posiorbując
    w monitor zezując
    :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na kolanie pisac? Toz to sie nie godzi!
      Niech Jaska staranniej dobra fraszke splodzi!!!
      ;)

      Usuń
    2. Na kolenie
      czy na ścianie
      ważne jest pisanie
      zwłaszcza z puenty wymyślaniem.
      Zanim znajdę zeszyt z piórem
      zapomnę co pisać miałam w ogóle ;D
      Więc pisałam co myślałam
      i nawet rymowałam.
      Pantero!
      Czy fraszką byś to nazwała?

      Usuń
    3. To nie fraszka! Rany boskie!
      Toz to rymy czestochowskie! :)))

      Usuń
    4. Oooo sobie wypraszam
      i czekam na grzeczne przepraszam
      hi hi hi

      Usuń
  2. Choć mój mózg
    ostatnio nie pracuje
    fraszkę napisać spróbuję :)

    Miłej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo rymowanie cwiczy intelekt,
      sprobuj napisac dzis fraszek wiele. :)))

      Usuń
  3. Panterka! Ty jesteś niesamowita! NIESAMOWITA!
    SERDECZNOŚCI

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twych serdecznosci nigdy za wiele,
      sprobuj zrymowac fraszke w niedziele. :)))

      Usuń
  4. Pantera nas do roboty zagoniła,
    żeby nam szara masa nie zgniła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cwiczenie mistrza czyni, wiec o tym
      wiedz i zabieraj sie do roboty. :)))

      Usuń
  5. Anki Wrocławianki chętnie
    staną w pisarskie szranki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiedziec chcialas Babcie budynianki
      beda stawac we fraszkowe szranki :)))

      Usuń
  6. Pisarz ze mnie żądny, ale poczytam inne blogerki :-))))
    Fantastyczny pomysł :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chodzi w tym wszystkim, by wiersze gladzic,
      ale by swietnie sie fraszkami bawic.
      By horyzonty nie byly zbyt waskie,
      sprobuj popelnic fraszki elblaskie. :)))

      Usuń
  7. Już widzę, jak stają w szranki różne Rymopisy;
    To przecież najbardziej lubią rasowe tygrysy!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko tygrysy, ale i pantery!
      W poetyckich mekach dostaja cholery. :)))

      Usuń
    2. Sypiesz wkoło rymami Panterko przemiła!
      Nie widać, żebyś się przy tym za bardzo męczyła:)

      Usuń
    3. To jest prosta przyjemnosc, Ninusiu kochana,
      pozonglowac rymami od samego rana :)))

      Usuń
  8. Ale się uśmiałam , czyli zabawiłam i nic nie napisałam bo się pogubiłam:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieje, ze w zabawie bedziesz uczestniczyc,
      i z rymami fraszkowymi z nami tu pocwiczyc :)))

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Sprobuj, bo to fajna zabawa!
      Pisanie wierszykow to nietrudna sprawa. :)))

      Usuń
  10. Podlinkowałam, lecz jeszcze nic nie napisałam :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasu dosyc mamy, kazdy soly zbiera,
      a potem bedziemy ze smiechu umierac. :)))

      Usuń
  11. Panterko droga ja ledwo kawalek prozy jestem w stanie napisac i do fraszek sie nie nadaje wiec bede podgladala zdolniejszych ode mnie i podpowiadala ktora najladniejsza.
    Taki bedzie moj czynny udzial w tej zabawie jereli to zaakceptujesz:)

    OdpowiedzUsuń
  12. bloga sobie założyłam
    bo czym innym sie znudziłam

    OdpowiedzUsuń
  13. dziś się rodzą nowe koty
    pełno przy nich jest roboty.

    OdpowiedzUsuń
  14. napisałam dziś głupotę
    więc ją usunęłam potem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze Ci idzie, Ewcia, tak trzymac! Tylko wlasciwe fraszki prosze na maila, nie bedziemy zdradzac tajemnic alkowy i publikowac przedwczesnie. :)))

      Usuń
    2. z tych nerwów rozpędziłam się!

      Usuń
    3. Czas jest, wymysl cos bombowego! Mnie juz wszystko dzisiaj opadlo, najpierw radosc i ekscytacja tym porodem, teraz juz tylko smutek.

      Usuń
  15. niestety, samo życie i to co dookoła. szkoda....

    OdpowiedzUsuń
  16. wole parę zadań rozwiązać niż płodzić fraszki;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie oszukuj! Moich zadan konkursowych tez nie chcialo Ci sie rozwiazywac :)))

      Usuń
  17. O rety ile tu poetek,ale humor mi się poprawił jak poczytałam komentarze.
    Aż strach się bać bo do fraszek głowy nie mam,ale z przyjemnością banerek powieszę,by inne mądre głowy dołączyły do tej przemiłej rozmowy:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Gratuluję Pantero zgrabnej wersyfikacji:)))
    Może popróbuję swoich sił.....
    Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poprobuj, Sniezko, choc nie krolewno.
      Bawic sie bedziesz swietnie, na pewno! :)))
      Sciskam

      Usuń
  19. Niby jest, a go nie ma-
    oto portret jest blogera.
    Miłego,;)
    P.S.
    Znacznie lepiej idzie mi koralikowanie niż składanie rymów w znośną dla oka i ucha całość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierszyki, jak koraliki - szkoda gadac!
      W jednych paciorki, w drugich trza slowka skladac. :)))

      Usuń
  20. Mam nadzieję, że jakoś się ogarnę i coś skrobnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze pisalas takie zabawne male formy, byloby wiec szkoda. Czasu jest dosyc, dasz rade!

      Usuń
  21. Niech ktoś wierzy i nie wierzy,najfajniejsi są blogerzy
    coś napiszą,pomarudzą,czasem mocno się natrudzą,
    komentują,kontemplują,atmosferę dobrze czują,
    satysfakcję też miewają,bo z tematem powracają..

    OdpowiedzUsuń
  22. Muszę się pospieszyć
    bo konkurs nie trwa wiecznie.
    Dołączam do podglądaczy
    i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chlebem, sola oraz "wutkom"
      witam pieknie. Powiem krotko:
      zaszczacona jestem dzisiaj,
      rozgosc sie i fraszki... pisaj! :)))

      Usuń
  23. Lubię pisać rymowanki
    lecz nie lubię stawać w szranki.
    Z różnych blogów twe oblicze
    znam i szczerze się z nim liczę
    A konkursik mnie zanęcił
    więc już będę się tu kręcić :)

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, no z takim talentem nie chcesz w szranki stawac?
      Wprawdzie nagrod w zabawie nie bede rozdawac,
      chce tylko miec po pachy ubaw niebywaly
      i prosze do zabawy rowniez tych niesmialych.

      Emko, do dziela!

      Usuń
  24. Nawet nagrody najlepszej maści
    nie złamią wcale mej nieśmiałości
    ale przyglądać się będę z uwagą
    bo lubię rozrywkę intelektualną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty mnie, Emka, nie zalamuj!
      Bierz dlugopis i deklamuj!

      Wiem, to bez sensu, ale tak ladnie sie zrymowalo :)))

      Usuń
  25. hahhahhahahhahahhaha

    długopis był mym mikrofonem
    kiedy byłam małym kulfonem
    teraz jestem całkiem wielka
    i do deklamacji używam rondelka*

    * jak na kurę domową przystało (przypisek autora) :))))))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wobec tego pisz... rondelkiem,
      talenta u Ciebie wielkie.

      Wymyslaj wiec szybko te fraszki i pisz na moj adres mailowy, jak wszyscy. Zadnych wymowek nie przyjmuje!

      Usuń
  26. nie będę tu rymować, bo nie... ale fraszkę wyślę... :p

    OdpowiedzUsuń
  27. A ja myślałam, że fraszka
    To taka samiczka ptaszka

    :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zas myslalam, ze mirabelka
      to zolta sliwka, taka niewielka.
      Lecz, jak to w zyciu czasami bywa,
      jest to kobieta bardzo zlosliwa. :)))

      Usuń
    2. Mirabelka złośliwa?
      Jesteś już nieżywa!

      :) (chciałam czytaczom dodać skromnie, że jeśli chodzi o złośliwość, to nie o mnie)

      Usuń
    3. Wymyslaj fraszki, ile w mozgu mocy,
      czas masz do dzisiaj, do polnocy.
      Wyslij na maila blondpantera,
      bo zaraz strzeli mnie cholera!

      Usuń
    4. Niewygodnie i niefajnie
      się podkładać na deadlajnie ;)

      Usuń
  28. Fraszka to poezja,poezja jezykiem milosci Milosci nie mozna nakazac po co wiec za fraszki nagrody rozdawac :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimie, gdybys tak sie przedstawil, bylabym szczesliwsza :)))

      Usuń
  29. Atom się nie przedstawi,
    bo cały świat się obrazi

    OdpowiedzUsuń

Chcesz pogadac? Zamieniam sie w sluch.