sobota, 29 czerwca 2019

Zdumiewajace fakty...

... dotyczace ludzkiego ciala.
Zrodlo
Kazdy z nas ma do 10 miliardow bakterii w ustach, to wiecej niz wynosi populacja ludzi na ziemi. W sumie nosimy w sobie ponad 30 bilionow bakterii, a ich ciezar wynosi... 2 kilogramy!
Paznokcie u rak rosna trzy razy szbciej niz te u stop. Calkowite odnowienie jednego paznokcia zajmuje okolo pol roku. Paznokiec srodkowego palca rosnie najszybciej, kciuka najwolniej.
Cialo ludzkie zawiera wystarczajaca ilosc chloru do dezynfekcji pieciu basenow! Nasze ciala potrzebuja chloru jako mineralu, miedzy innymi dla miesni i nerek.
Rytm naszego serca dostosowuje sie do rytmu muzyki, ktorej sluchamy. Accelerando (z wl. przyspieszajac) prowadzi do tymczasowego wzrostu cisnienia krwi, a ritardando do obnizenia.
Czlowiek produkuje w zyciu 25 000 litrow sliny. Potrzebujemy jej miedzy innymi do rozpoznawania smaku przyjmowanego jedzenia. Taka iloscia mozna napelnic 2 baseny plywackie.
Wlosy porastajace przecietna glowe czlowieka maja taka sile, ze moglyby udzwignac dwa slonie, nie ulegajac uszkodzeniu. Slon wazy ok. 6 ton.
Emalia zebowa jest najtwardsza substancja w ludzkim ciele, nasze zeby sa tak mocne, jak zeby rekina. Ale nie tak ostre, wiec do jedzenia potrzebujemy noza.
Teraz cos malo apetycznego, otoz tluste wlosy poprawiaja jakosc powietrza, poniewaz tluszcz skory glowy moze absorbowac zanieczyszczenia.
Szybkosc, z jaka kichamy, jest za duza na polskie autostrady (na niemieckie nie, bo tu nie ma ograniczen szybkosci ;)) "Strzelamy " z nosa z szybkoscia 160 kmh. Trudno uwierzyc, ale kaszel jest jeszcze szybszy, pluca uwalniane sa od sluzu i zalegajacych czastek z szybkoscia 1000 kmh, czyli prawie z szybkoscia dzwieku.
60% naszego genotypu zgodne jest z genotypem... banana, ale rowniez z tym muszki owocowki.
Nasze uszy wytwarzaja wiecej woskowiny, kiedy jestesmy pod wplywem stresu lub leku. Moze sie zdarzyc ich zatkanie kiedy uzywamy sluchawek, bo one wpychaja woskowine z powrotem do kanalu sluchowego.
Co sekunde w naszym ciele umiera ok. 50 milionow komorek, ale nie bojcie sie, w tym samym czasie powstaje tyle samo nowych. Czlowiek ma srednio 50 bilionow komorek.
Podczas chodzenia nasz duzy paluch u stopy bierze na siebie 40% naszego ogolnego ciezaru i jest ostatnia czescia ciala, ktora ma kontakt z podlozem, przed zrobieniem nastepnego kroku. Niemniej nie jest on niezbedny do chodzenia, skakania czy biegania. Jedynie wojsko uznaje jego brak za powod do zwolnienia ze sluzby.
Nasz kwas zoladkowy jest tak zracy, ze rozpusci nawet zyletki. Gdyby dostal sie na skore, doznalibysmy powaznych oparzen. Przed samostrawieniem nasz zoladek broni znajdujacy sie w nim sluz.
Nie uwierzycie! Czlowiek jest bioluminescencyjny, nasze cialo promieniuje kolorowym swiatlem, lecz jest ono tak slabe, ze oko nie jest w stanie go dostrzec.
Miesien odpowiadajacy za wyostrzenie wzroku  porusza sie 100 000 razy dziennie. Zeby nogi wypracowaly podobna ilosc ruchow, trzeba byloby przejsc 80 km.
Pepek jest siedliskiem tysiecy bakterii, tworzacych ekosystem wielkosci lasu deszczowego.
Nasze nosy pamietaja ok. 50 000 roznych zapachow.
Czerwone krwinki moga przemierzyc cialo w 20 sekund.
Nasze oczy sa tak wyczulone, ze gdyby ziemia byla plaska, zobaczylibysmy plomien swiecy z odleglosci 48 kilometrow.
90% naszych komorek nie jest "ludzkich", pochodza od grzybow i bakterii.
Nasze miesnie sa bardziej wydajne niz nam sie wydaje. Sila jest ograniczona, by chronic nasze sciegna i miesnie przed samookaleczeniem.

Mam nadzieje, ze udalo mi sie przemycic w tym poscie fakty, o ktorych nie mieliscie dotad pojecia.

I jeszcze krotki komunikat, wiadomosc od Ewy G-D:
Komunikat. Zachorował mi poważnie komputer, pan go zabrał na diagnozę i leczenie. Uruchomił mi stary, ale z niego nie mogę komentować na Waszych blogach, ani nawet na swoim. Nie będę się za każdym razem logować i udowadniać że nie jestem robotem. Mam dwa nowe komentarze pod ostatnim postem, ale traktuje mnie jak komentatora, nie właściciela. Biorę urlop od pisania i komentowania, czytać będę, i tutaj się czasem odezwę. Stary bardzo się grzeje i nie wiem jak długo wytrzyma. Pozdrawiam, jeśli mogę prosić, to powiadomcie niefejsbukowe, dlaczego się nie odzywam.




46 komentarzy:

  1. Fantastyczne ciekawostk, a ja dziś będę chciała tylko przeżyć dzisiejszy dzień. Ood wczoraj zginął mi głos. Nawet, jak mała pchła rozrabia, to nie mogę krzyknąć.😡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze! Bo na psa sie nie krzyczy, tylko go wychowuje, zeby nie psocil. On powinien reagowac na gest i mine, a jak Ty krzyczysz na niego, mialam okazje nieraz doswiadczyc podczas rozmowy telefonicznej, kiedy malo mi ucho nie peklo. :D

      Usuń
    2. No nie, Boguska, zarty zartami, ale Ty naprawde wrzeszczysz na tego biednego psa, a to jest niewskazane przy ukladaniu zwierzaka. Doprowadzisz do tego, ze na nic innego nie bedzie juz reagowal i wyrosnie w koncu na malego neurotyka.

      Usuń
  2. Miałam umyć głowę, ale... chyba zostawię. O_O

    OdpowiedzUsuń
  3. Koniec z myciem głowy. I przynajmniej będę wiedziała, co odpowiadać na głupie uwagi! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pantero, czuje sie jak Superwoman! :) Wlosy ide umyc w wodzie z chlorem, bo nie chce wchlaniac zanieczyszczen, ale teraz wiem, za mam w sobie basen :)
    Z przyjemnoscia bede pila te herbatke zalatujaca chlorem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystkie podane informacje były dla mnie nowe, ale sprawiły, że jeszcze bardziej nie lubię swojego ciała(kiedyś było inaczej). Podoba mi się komentarz Frau Be-gdyby przez jeden miesiąc wszyscy Polacy nie myli głowy, to może smog byłby mniejszy przynajmniej w niektórych miastach? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektorych nie trzeba byloby dlugo namawiac, bo z natury maja do lazienek nie po drodze, co czuje sie zwlaszcza latem w zatloczonych srodkach komunikacji miejskiej. :))

      Usuń
  6. Czyli widzenie aury człowieka nie jest wymyslem jakichś oszolomow 😉
    Ciekawe są te ciekawostki 😉 o wielu nie wiedziałam. Tłuste włosy to też mój faworyt 😂 i pępek jako las deszczowy 😂😂😂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cos jest chyba na rzeczy z ta aura, zreszta w ogole czlowiek to twor skomplikowany.

      Usuń
  7. Zmartwię Cię - też to wiem. Zawsze uważam,że jesteśmy wszechstronnym, choć nieco dziwnym urządzeniem wielofunkcyjnym;)Ale fajnie, że to napisałaś, bo tak naprawdę mało kto o tym wszystkim wie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A i tak zarzuca mi sie, ze napisalam w tym poscie nieprawde i ze osmieszam sie publikujac te dane. :)))

      Usuń
  8. Fakty zadziwiające.Wiedziałam o trzech.Z ciekawością przeczytałam.No...chyba nie umyję dziś włosów .Zmoczę tylko wodą bo idę się póżniej ochłodzić nad staw.Lunka już pływała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toyka uwielbia wode, ale plywac nie chce i juz, choc chetnie moczy lapecki.

      Usuń
  9. Mój duży paluch u nogi bardzo boleśnie odczuł to 40% mojej wagi bo w trakcie marszu zrobił się na nim wielki bąbel, który był pękł w trakcie powrotu, tak że dotarłam do domku z otwartą raną. Okleiłam ją tym czym miałam i łaziłam tak przez trzy dni, albowiem stało się to jak byłam na wyjeździe.
    Taką samą historię z tym samym paluchem miałam jak byłam w tamtym roku w Warszawie.
    Mam w tej nodze porażony nerw strzałkowy i stopa mi opada, więc prawdopodobnie mój duży paluch przenosi więcej niż 40 procent masy mojego ciała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ogole paluch od duzej nogi ;) jest podatny na rozne kontuzje, czesto na jego drodze staje jakas noga od stolu albo inna szafa. I mozna stracic paznokiec, jak to sie przydarzylo naszej prezesce. :)))

      Usuń
    2. U mnie szafy, listwy przypodłogowe lub krawężniki na chodniku stoją na drodze małym biednym, ostatnim paluszkom u nuszki, które się czy razy złamały!!
      Poza tym super ciekawostki, i dla dobra środowiska przestaje myć włosy codziennie! O!

      Usuń
    3. Ja na szczescie jeszcze zadnego palca sobie nie zlamalam, choc nie brakowalo bolesnych kontuzji. Powinno sie nosic buty pancerne. :)))

      Usuń
    4. Teraz jak kupuję sandałki to wybieram te, które zakrywają małe paluszki 😆

      Usuń
    5. No to jednak palec od duzej nogi nie jest nic a nic chroniony. Tylko od malej :)))

      Usuń
  10. Te 2 kg bakterii zawsze mnie fascynowaly ;D w sumie czlek to kupa syfu jest ;P cielesnie, of course ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czyli jezeli ja za duzo waze, to jest to najpewniej za duzo bakterii :)
    Poprosze o trucizne na bakerie!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Baska, nie mialybysmy ani grama nadwagi, gdyby nie te drobnoustroje. Teraz wszystko jasne! Mozemy zrec dalej slodycze :))))

      Usuń
  12. Księga wspaniałych faktów dotyczących ciała człowieka, super, dziękuję za te ciekawostki ;) Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Paznokcie przerobilam na wlasnej skorze po przeszczepie, zajelo to 5 miesiecy zeby wszystkie wyrosly od poczatku do konca.

    OdpowiedzUsuń
  14. Az trudno uwierzyc! na ile to jest prawda, nie mniej sa to fascynujace wiadomosci...ile tych bakterii! ojej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, ile w tym prawdy, dlatego wepchnelam "humor" w etykiety, bo niektore dane wydaja mi sie niewiarygodne. :)

      Usuń
  15. Wiedziałam że to nie ja jestem gruba tylko mam za dużo bakterii!!!

    Lubię takie ciekawostki 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam ich szczegolnie duzo, zwlaszcza po rzuceniu palenia. :(

      Usuń
    2. Dziefczenta, przeca tych bakterii jest 2 a nie dwadzieścia kilo🤣
      Natomiast ja myślę że moje kości są ciężkie, stąd tyle kilogramów na wadze 😜

      Usuń
    3. Wole jednak myslec, ze autorzy tego naukowego traktatu pomylili sie o jedno zero i ja mam 20 kg bakterii na sobie.

      Usuń
    4. Piateczka, Rybenka! Bakterie nas niszczom.

      Usuń
  16. Zawsze ludzkie cialo, budowe, funkcje uwazalam za nawiekszy "wynalazek". A to mechanika do ktorej dochodzi mozg, najdoskonalszy komputer swiata.
    Gdyby mineraly zawatre w ludzkim organizmie przeliczyl na ceny rynkowe to kazdy z nas wartalby ok 5 $, z kolei nasze czesci nadajace sie do przeszczepow sa bezcenne.
    Choc wiele faktow znalam to dowiedzialam sie kilku nowych - dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cooo??? Tylko 5 dolkow??? Phi... foch!
      Myslalam, ze jestem wiecej warta :)))

      Usuń
  17. nie ukrywam ze przykulo moja uwage i content bardzo ciekawy!

    Zapraszam serdecznie do siebie na dawke psychologii :)

    https://themindhackerss.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Chcesz pogadac? Zamieniam sie w sluch.