czwartek, 17 sierpnia 2017

"Do prostego człowieka"

Gdy znów do murów klajstrem świeżym
Przylepiać zaczną obwieszczenia,
Gdy "do ludności", "do żołnierzy"
Na alarm czarny druk uderzy
I byle drab, i byle szczeniak
W odwieczne kłamstwo ich uwierzy,
Że trzeba iść i z armat walić,
Mordować, grabić, truć i palić;
Gdy zaczną na tysięczną modłę
Ojczyznę szarpać deklinacją
I łudzić kolorowym godłem,
I judzić "historyczną racją",
O piędzi, chwale i rubieży,
O ojcach, dziadach i sztandarach,
O bohaterach i ofiarach;
Gdy wyjdzie biskup, pastor, rabin
Pobłogosławić twój karabin,
Bo mu sam Pan Bóg szepnął z nieba,
Że za ojczyznę - bić się trzeba;
Kiedy rozścierwi się, rozchami
Wrzask liter pierwszych stron dzienników,
A stado dzikich bab - kwiatami
Obrzucać zacznie "żołnierzyków". -
- O, przyjacielu nieuczony,
Mój bliźni z tej czy innej ziemi!
Wiedz, że na trwogę biją w dzwony
Króle z panami brzuchatemi;
Wiedz, że to bujda, granda zwykła,
Gdy ci wołają: "Broń na ramię!",
Że im gdzieś nafta z ziemi sikła
I obrodziła dolarami;
Że coś im w bankach nie sztymuje,
Że gdzieś zwęszyli kasy pełne
Lub upatrzyły tłuste szuje
Cło jakieś grubsze na bawełnę.
Rżnij karabinem w bruk ulicy!
Twoja jest krew, a ich jest nafta!
I od stolicy do stolicy
Zawołaj broniąc swej krwawicy:
"Bujać - to my, panowie szlachta!"


Julian Tuwim




42 komentarze:

  1. Nic się nie zmieniło.Bardzo aktualny wiersz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znalam go wczesniej, ale masz racje, moze bardziej aktualny niz kiedys.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Prawda prawdą, ale robić szkołę w czasie wakacji... Brrr!

      Usuń
    2. A czy ja pytam, co poeta mial na mysli? :p

      Usuń
    3. Nie musisz, już mnie tym w LO zmolestowano :)

      Usuń
    4. Bez przesady, przeżyłam :) Generalnie, na j. polskim spałam, ponieważ dla mnie było to gadanie o rzeczach oczywistych. Dopiero później moja polonistka (szycha w województwie, jeśli chodzi o zawodowstwo) uświadomiła mi, że te rzeczy były oczywiste dla mnie, ale nie dla pozostałych 35 sztuk. W czasie lekcji mawiała do mnie: "Spać możesz, ale nie chrap, bo to już przesada!".

      Usuń
    5. Nie, ja niewinna. Zupełnie nieświadomie. I był z tego nawet pewien pożytek, bo siedząca obok mnie Świeczka z nerwów ogryzała paznokcie, więc ja ciągle waliłam po łapach. A jak zasypiałam, to uwaga Świeczki koncentrowała się na mnie i na próbach dyskretnego obudzenia mnie, więc zapominała o paznokciach i dawała im spokój.

      Usuń
    6. I wszyscy byli zadowoleni, a paznokcie Swieczki najbardziej.

      Usuń
  3. Nic dodać nic ująć.Przykra prawda.TEż nie znałam tego wiersza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znalazlam na fb i zaraz sobie ukradlam. Wszyscy powinni go znac.

      Usuń
  4. i lubie powtarzać za Julkiem : całujcie mnie wszyscy w dupę!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O nie, kochanienka, na calowanie mojej dupy trzeba sobie zasluzyc, byle pisowiec nie dozna tego zaszczytu.

      Usuń
  5. W punkt. Zapomniałam o tym wierszu. To właśnie powinna być lektura obowiązkowa, najlepiej zamiast Rymkiewicza kaczej ody.

    OdpowiedzUsuń
  6. Odkąd istnieje gatunek ludzki ten wiersz jest bolesną prawdą...

    OdpowiedzUsuń
  7. Doskonały! Tego powinni uczyć w szkołach!
    Biorę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy to nie smutne, że nadal wiele utworów jest tak bardzo aktualnych?

    OdpowiedzUsuń
  9. Jaki trafny wiersz. Aktualny zawsze.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dobry wiersz i swietne odbiera sie w wykonaniu "akurat", ktorych lubie sluchac szczegolnie za piosenke 'lubie mowic z toba'

    OdpowiedzUsuń
  11. Znam ten tekst z muzyki zespołu Akurat:
    https://www.youtube.com/watch?v=7wChlvZbXjY

    Jeszcze warte polecenia:
    https://www.youtube.com/watch?v=D_mm_-ETQJA

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedyś przeczytałam ten wiersz, ale nie zapomniałam o nim. Widocznie nie był to jego czas. Widocznie rzeczywistosć tak bardzo nie krakała. Widocznie ja nie byłam dostatecznie dosjrzała do jego odbioru. Dzisiaj mocniej do mnie przemówił. Zachwycił nie tylko przekazem, ale i sama formą. Zainspirowana nim poszukałam w necie innych poezji Tuwima. Jestem zachwycona i zainspirowana!Dzięki za przypomnienie, Aniu!:-))*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znalazlam ten wiersz u znajomej na fb i nieco mna wstrzasnal, wczesniej nigdy go na oczy nie widzialam.

      Usuń
  13. Witam.Poczytuje sobie, ale bardzo rzadko komentuje. Wiersza nie znalam, ale mnie uderzyl. Kradne. Mozesz jeszcze przypomniec mury Kaczmarskiego, tez na czasie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez tego wiersza nigdy wczesniej nie czytalam i tez go zwinelam z fb. Im wiecej osob go pozna, tym lepiej.

      Usuń
  14. Tego wiersza Tuwima nie znałam, wstrząsający jest akurat teraz...

    OdpowiedzUsuń

Chcesz pogadac? Zamieniam sie w sluch.